Khamis, 13 Disember 2012

Takkan Dia?! - 2



"Hah. Apa yang cerita panas sangatnya?" Ujar Aiza sambil duduk didepanku. Ish, minah ni. Ada jugak dapat kaki aku kang. Bukannya nak bagi salam ke apa. Ni tak, terus terjah. Nasib baik aku tak ada sakit jantung tau.

"Kau ni tak reti bagi salam ke apa?" Soalku sambil menjelingnya tajam.

"Assalammualaikum ustazah." Ujar Aiza sambil menahan gelak. Haa gelaklah. Ada jugak betul-betul dapat kaki aku. Ish Rin! Yang kau emo sangat ni kenapa? Rilek rilek. Tu Aiza lah! Bukannya mamat poyo tu!!

"Dah kau ni lain macam je apasal? Mereng dah?" Sambung Aiza lagi.

"Tak adalah. Tadi aku ada terlanggar dengan sorang mamat ni." Ujar aku memulakan cerita. Dari segi air muka Aiza aku dah dapat agak yang dia excited nak dengar cerita aku ni. Biasalah. Kalau bab gosip-gosip ni, memang dia no satu.

"Haa, mamat? Mamat mana weh?" Jawabnya penuh teruja. Kan betul aku cakap. Kalau bab gosip memang minah ni no satu punya. Aku pun menceritakan kisah aku dengan mamat poyo tu tadi dari A sampai Z. Bermacam-macam reaksi yang Aiza tunjukkan.

"Eh, handsome tak mamat tu? Nama apa?" Bertalu-talu soalan yang Aiza lemparkan kepadaku sebaik sahaja aku menghabiskan cerita aku dan mamat poyo tu. Haish. Dah agak dah. Comfirm kena banyak tanya punyalah.

"Handsome memanglah handsome. Tapi perangai macam taik buat apa. Kalau nama tu aku tak tahu lah pulakkan. Tapi.. jap. Aku rasa minah miang tu ada sebutlah nama dia." Ujarku sambil mengingati kembali panggilan minah miang kepada mamat poyo itu tadi.

"Apa weh nama dia? Cepatlah ingat!" Aiza mendesakku. Eh minah ni! Sabar boleh tak?! Aku tengah ingatlah ni. Ujarku didalam hati.

"Haa! Tak silap aku Iz. Haa betullah Iz." Kataku sambil memetik jari. Aku yakin. Memang tu nama mamat poyo tu. Sebab setahu aku, aku taklah pekak dan pelupa lagi. Hehehe.

"Iz? Sedapnya nama.." Aiza membuat muka miangnya.

"Sekali lagi kau buat muka miang tu, aku hantar kau dekat hospital bahagia." Ujarku memandang tepat ke arahnya. Bukan apa. Saja je nak takut-takutkan minah dekat depan aku ni. Mendengar kata-kataku, Aiza hanya mencebik.

"Eleh, kau ingat aku takut sangat kau buat muka macam tu? Dengan kau-kau sekali aku sumbat masuk hospital tu." Ujar Aiza sambil memakan cupcake coklatnya.

"Yelah makcik. Yelah." Balasku sambil mentertawakannya. Kami berdua terus melepak disitu sehinggalah jam menunjukkan 2:05 pm.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan