Isnin, 17 Disember 2012

Takkan Dia?! - 3



Aku ke pasaraya sendirian untuk membeli barang-barang harianku. Nak ajak Aiza tapi dia ada kelas pulak. Time dia tak ada kelas, aku pulak ada kelas. Haish. Agaknya memang macamni rasanya hidup sebagai mahasiswi. Tak ada masa sangat. Busy je memanjang. Hmm, benci! Ketika aku sedang memilih-milih barang , tiba-tiba ada suara yang menegurku dari belakang.

"Excuse me. Are you Airin? I mean Airin Afida?" Ujar pemuda yang menegurku itu. Aik? Siapa pulak mamat ni? Kelihatan disebelahnya seorang gadis yang sangat cantik.

"Yup. Awak siapa ek?" Soal aku pelik. Mendengar pertanyaanku, lantas pemuda itu ketawa. Eh, ketawa pulak dia. Apa soalan aku tadi lawak sangat ke? Gadis disebelah pemuda itu hanya tersenyum. Aduh! Bilalah aku nak jadi ayu macam perempuan depan aku ni.

"Serious kau tak kenal aku Rin?" Tanya pemuda itu bersama sisa-sisa ketawanya. Aku hanya mengangguk sahaja mendengar pertanyaan pemuda itu.

"Ni akulah Aakif. Aakif Asyraf. Takkan tak ingat kut. Kau ni lupa kawan betul." Ujar pemuda yang mengenalkan dirinya sebagai Aakif itu. Jap. Aakif Asyraf? Macam kenal je. Jap jap. Eh, Aakif!

"Ya Allah! Aakif rupanya. Macam mana aku boleh lupa dekat kau ni." Ucap aku teruja. Aakif ni sebenarnya kawan aku dan Aiza semasa disekolah menengah. Satu kelas. Otak mamat ni boleh tahan macam kitorang jugak. Gila-gila. Keluarga Aakif juga agak rapat dengan keluargaku.

"Macam tulah kau kan. Lupa kawan." Jawab Aakif berpura-pura merajuk.

"Eei tak malu lelaki merajuk. Hahaha. Bukan apa. Kitakan dah lama tak jumpa sejak kau pergi oversea. Muka kau berubah gila kut. Dulu kan macam..." Belum sempat aku berkata-kata, Aakif sudah laju memotong.

"Kau tak payah nak mengutuk akulah. Mulut kau tu bukannya manis sangat pun." Perli Aakif. Eh, kurang asam punya jantan. Dia tak bagi aku kutuk dia. Last-last dia yang kutuk aku. Aku sepak kang mati sia-sia je. Aku ingin membalas tetapi sekali lagi Aakif memintas. Takutlah tu.

"Eh lupa nak kenalkan dekat kau buah hati aku. Ni haa, Qistina." Aakif memperkenalkan buah hatinya kepadaku. Oh, cantiknya nama. Macam tuannya jugak. Pujiku di dalam hati.

"Hi. Saya Qistina." Kata Qistina sambil tersenyum lalu menghulurkan tangannya kepadaku untuk bersalam. Aku membalas huluran tangannya sambil memperkenalkan diriku.

"One more. Hari Ahad nanti jemputlah datang rumah aku. Ada jamuan sikit. Birthday aku. Jangan lupa ajak Aiza sekali." Ujar Aakif kepadaku sambil tersenyum.

"Oh. Really? Sure beb. Aku bab makan memang akan datang punya." Jawab aku sambil tersengih lalu membuat peace.

"Kau ni kan. Tak pernah berubah. Takpelah kalau macamtu aku pergi dulu. Jangan lupa tau Ahad ni. Lepas maghrib." Ujar Aakif sebelum beredar. Aku hanya mengangguk mendengar kata-kata Aakif itu.


2 ulasan:

  1. assalamualaikum.w.h....
    x ade kotak follower ka?
    best2....sy memey x bleh tgok nma akif....
    sensitip...hehehe

    BalasPadam
  2. Wassalam. Saya baru buat blog ni. Insya-Allah saya letak kotak followers tu nanti. Btw, thanks for reading. Jgn lupa baca sambungan ^^

    BalasPadam