Sabtu, 29 Disember 2012

Takkan Dia?! - 4



"Aiza! Nak cerita something dekat kau ni!" Ujar aku tanpa mengetuk pintu biliknya terlebih dahulu. Kiranya macam main terjah je lah. Hehehe.

"Astaghfirullah. Rin! Kau ni tak reti bagi salam dulu ke apa?!" Marah Aiza sambil menjeling tajam kepadaku. Kelihatan buku ditangannya tadi tercampak di atas lantai.

"Eleh, kau pun selalu terjah je bilik aku. Ni kira adil lah ni." Ujar aku membela diri tanpa mempedulikan jelingannya.

"Nasib baik kau ni kawan aku dari kecil dengan housemate aku tau! Kalau tak dah lama aku ketuk-ketuk kepala kau dengan batu." Marah Aiza lagi. Aku hanya mencebik mendengar kata-katanya.

"Haa, kau nak cerita apa tadi? Excited semacam je aku tengok." Sambung Aiza. Mungkin kemarahannya sudah reda kut. Mendengar pertanyaan Aiza, terus aku tersengih. Aiza memandang ku pelik. Mesti dia ingat aku dah sewel.

"Cuba kau teka aku jumpa siapa dekat mall tadi?" Soal aku sambil tersenyum. Sekali lagi Aiza memandang aku pelik. Sah! Mesti dia ingat aku sewel.

"Yang kau tiba-tiba nak main teka-teki ni kenapa? Manalah aku tahu kau jumpa siapa tadi." Jawab Aiza sambil bangun dari meja belajarnya ke sebelah ku. Ni mesti tak sabar nak dengar cerita aku ni. Macamlah aku tak tahu perangai minah ni macam mana.

"Aku jumpa............ Aakif!" Ujar aku teruja. Mendengar nama Aakif, mata Aiza terus membulat. Haa. Comfirm dia tak percaya.

"Aakif?! Aakif Asyraf?" Soal Aiza terkejut. Aku hanya mengangguk mendengar pertanyaan Aiza.

"Masa tu aku tengah pilih-pilih barang. Lepastu ada orang tegur aku dari belakang. Mula-mula aku tak cam langsung dia. Lepas dia cakap dia tu Aakif, kau jangan tanyalah aku terkejut macam mana." Ujar aku sambil memandang Aiza tepat. Excited ni!!

"Lama dah kan kita tak jumpa dia sejak dia pergi oversea kan?" Kata Aiza sambil membuat muka sedih. Aku hanya ketawa mendengar kata-kata Aiza.

"Takpe. Hari Ahad ni kita pergi rumah Aakif. Dia jemput. Dia cakap ada jamuan birthday." Ujar aku sambil melangkah ke pintu. Nak tidur. Mengantuk!

"Eh, yeke? Beres! Tapi, kau nak pergi mana tu?" Soal Aiza pelik.

"Aku nak tidurlah." Jawab aku selamba.

"Hoi. Cerita tak habis lagi nak tidur apa!" Aiza membaling bantalnya kepadaku. Aku mengelak sambil tergelak. Tak kena. Hehehe.

"Hahaha. Dahlah. Aku mengantuk. Tapi yang pasti kalau kau jumpa mamat tu nanti mesti kau terkejut. Oklah, bye." Ujarku lalu menutup pintu biliknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan